5 клас, урок № 25

 

Тема:           «Світ вокальної музики. Портрет мовою звуків і фарб»

 

Мета: ознайомити  учнів  з  особливостями  людського  голосу, із  поняттями  «діапазон», «групи  людських  голосів»;

            навчати  учнів  виражати  власне  емоційно – естетичне  ставлення  до  музичних  та  літературних образів;

 

Розвивальна: розвивати  образно – асоціативне  мислення  учнів;

 

Виховна: прищеплювати  учням  пошану  до  музичної  спадщини, бережливе  ставлення  до  творів  мистецтва;

                 стимулювати  прагнення  до  самовдосконал1. ення.

 

Музичний  матеріал: Ф.Шуберт «AveMaria»; А.Кос – Анатольський «Ой  ти, дівчино, з  горіха  зерня», Н. Май «Червона калина» - виконання, Музика В. філіпенка, слова А.Навроцького «Прийди, прийди, весно, красна!»  - розучування,

 

Наочні  посібники: нотна  хрестоматія; репродукції  картини   Рафаеля  Санті  «Сикстинська  мадонна».

 

Обладнання:  комп’ютер, проектор, музичний інструмент «Ямаха»

 

Тип  уроку: комбінований  урок.

Хід  уроку

 

         Музичне вітання

 

1.     Організаційний  момент

 

Перевірка  готовності  класу  до  уроку.

 

2.     Мотивація  навчальної  діяльності

Любов  до  музики, зокрема  до  пісні, ріднить  багатьох  людей  у  різних  країнах. По  телебаченню  ми  можемо  бачити  різні  конкурси, шоу, концерти, де  кожний  учасник  має  вразити  слухачів  або  журі  своїм  неповторним  голосом. Чим  же  вражають  нас  співаки? Чому  одним  ми  віддаємо  свої  симпатії, а  іншим – ні? Спробуємо  у  цьому  розібратися.

 

3.     Актуалізація  опорних  знань

 

-         Що  таке  вокальна  музика?

-         Які  жанри  вокальної  музики  ви  знаєте? ( ст. 124, підручник Л.Г.Кондратової, роздатковий матеріал – картки)

-         Які  існують  види  людських  голосів?

-         Що  таке  тембр?

 

4.     Основна  частина

 

Кожен  людський  голос  має  не  тільки  специфічне  забарвлення, що  називають  тембром, але  і  певний  діапазон  голосу.

 

Робота  з  поняттями

        

 Діапазон – відстань  між найвищим  і  найнижчим   звуками,  які  можуть  відтворити  голос  або  музичний  інструмент

         Найбільший діапазон  має  орган, оскільки  він  містить  діапазони  решти  музичних  інструментів. Розгляньте  таблицю,  яка  допоможе  вам  дізнатися, на  які  групи  поділяються  людські  голоси (підручник  с. 125)

 

Споглядання  репродукцій  творів  мистецтва

 

         (Демонстрація  репродукції  картини  Рафаеля  Санті  «Сикстинська  мадонна»).

Робота з підручником ст. 126)

 

Вдивляючись  у  картину, спробуймо  уявити  почуття, що  охоплювали  автора  під  час  створення  образу  Богоматері, а  також  уявити  музику, яка  могла б  так  само  натхненно  відтворити  цей  образ.

 

-         Якою  постає  у  вашій  уяві  ця  музика?

-         Чи  може  вона  бути  жвавою, танцювальною  або  рішучим  маршем?

 

Слово  вчителя

 

         Франц  Шуберт  - видатний  австрійський  композитор, сучасник  Людвіга  ван  Бетховена. Основні  риси  характеру  композитора (життєрадісність, доброта  і  скромність) відтворилися  в  його музиці  простими, світлими  і  щирими  почуттями. Висвітлення  найрізноманітніших  людських  переживань  є  головним  мотивом  творчості  Шуберта.

        

       Пісня  Франца  Шуберта  «AveMaria» («Вітаю  тебе, Маріє») – це  привітання  архангела  Гавриїла  Діві  Марії  під  час  Благовіщення, сповнена  великої   внутрішньої   сили, є  звеличенням  материнської  доброти  та  любові. Прослухайте  вокальний  твір  Ф.Шуберта  «AveMaria» у виконанні  видатної  співачки  Марії   Каллас. Звернімо  увагу  на  ніжне  та  водночас  урочисто – схвильоване  звучання  мелодії.

 

Слухання  музики

         Послухайте  твір  та, користуючись  таблицею у  підручнику, визначте, до  якої  групи  голосів  належить  голос  співачки.

 

Слухання  «AveMaria»Ф. Шуберта

        

   Охарактеризуйте  тембр  голосу  співака,  використовуючи наведені  слова.

 

-         М’який; Дзвінкий; Прозорий; Різкий; Грубий; Оксамитовий; Сиплий.

 

-         Якими  засобами  музичної  виразності  відображено  образ  Марії?

 

-         Яким  є  роль  супроводу  в  пісні  «AveMaria»? Чи  може  він  бути  іншим (наприклад, складним, акордовим)?

У  творчому  доробку  видатного  українського  композитора  і  педагога  минулого  століття  Анатолія  Кос – Анатольського  багато  талановитих  обробок  українських  народних  пісень. Особливу  увагу  привертають  до  себе  пісні  композитора – різноманітні  за  змістом  та  характером  і  надзвичайно  мелодійні, що  тісно  пов’язані  з  українським  (особливо  західноукраїнським) фольклором.

 

Сьогодні  ми  послухаємо  українську  піснюю  в  обробці  А.Кос  – Анатольського «Ой  ти, дівчино, з горіха  зерня» у виконанні  видатного  українського  співака  Анатолія  Солов’яненка. Послухайте  фрагмент  пісні  та  дайте  відповідь на  запитання.

-         Як  можна  охарактеризувати  голос  співака?

 

Слухання  пісні  в  обробці  А. Кос – Анатольського  «Ой  ти, дівчино, з горіха  зерня»

Робота з підручником ст. 84, читання віршу, споглядання репродукції картини

Розспівування

Продовження  розучування  пісні  «Прийди, весно, прийди, красно!»

Сольфеджування.

Ритмічна вправа (роподіл класу на дві групи, простукування складної вокальної партії : Вап –па –ба –да –ба……)

 

Музична вікторина

 

Розгадування ребусів (за картками)

 

Гра на дитячих музичних інструментах. 

 

5.   Підбиття  підсумків  уроку

 

Бесіда

-         Що  таке  діапазон?

-         Які  типи  голосів  ви  знаєте?

-         Назвіть  приз віща  відомих  виконавців, які  ви  запам’ятали.

 

6.     Домашнє  завдання

 

Намалювати фарбами настрій, що створився від прослуханої музики на уроці, поєднавши його з порою року – весною. Довести малюнком, яким чином ми можемо передати на аркуші почуте і побачене.

 

                           Хомутецька ЗОШ  І – ІІІ ступенів

 

                                  Миргородської районної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА 

 

РОДИННОГО СВЯТА

 

«РОДЕ НАШ КРАСНИЙ, РОДЕ НАШ ПРЕКРАСНИЙ! »

 

 

 


 

 

 

 

 

 

                                  Підготувала:   Радченко Світлана Іванівна

 

                вчитель музичного мистецтва

 

                Хомутецької ЗОШ І - ІІІ ступенів

 

                                                            Освіта: вища, категорія: вища

 

 

 

 

 

 

 

2016 рік

 

 

 

      На центральній стіні у вишитих рушниках портрети Т.Г.Шевченка та І.Франка. На плакаті вислів: «Роде наш красний, роде наш прекрасний!».

 

     Зліва пічка, біля неї , лавочка,  стіл, застелений вишитою  скатертиною, старовинний посуд (череп’яні миски, глечики, горшки, дерев’яні ложки). Кругом у залі   висять рушники, сорочки, вишиванки. Посеред сцени ще один  стіл, накритий білою скатертиною, на ньому вишитий рушник, на якому лежить коровай, збоку деревяне ліжко, застелене вишитим покривалом, на ліжку вишиті подушки, над ліжком жердка, на якій висить давній одяг (жупан, хустка, полотняні сорочки і т.д.). На вікні стоїть лампа, на невеличкій лавці  лелечине гніздо.

 

     В залі стоять столи, застелені вишитими скатертинами, у глиняних горщиках пучки калини і польових квітів. Тут і родинні вироби - вишивки, писанки, різьблені шкатулки, серветки, плетіння з бісеру, тощо. Зліва стенд: «Мово рідна», твори українських письменників, збірки українських пісень.

 

 

 

І учень:

 

     Батьківська оселя - це родинне вогнище, звідки всі ми пішли у широкий світ. Сьогоднішній наш вечір стане своєрідним шляхом у пізнання свого роду, адже корені кожного з нас починаються з батьківської домівки, де з малих літ, з раннього дитинства стараються прищепити найкращі людські риси: доброту, щирість, милосердя.

 

 

 

ІІ учень:

 

     Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка,  вишиванка бабусі, криниця,  пам’ятка на околиці села чи міста, з якими пов’язана наша історія, наша любов. Не витерти з пам’яті, зберегти ці символи духу від забуття і байдужості, зробити набуток для наших дітей і нащадків - це наш святий обов’язок.

 

 

 

І учень:

 

     Батьки і діти, діти і батьки. Вічний клубок, тісно змотаний у родову спілку. Протягом століть наш народ виробив і збагатив мудрі моральні критерії цієї неперервності. Добра память про батьків чи дідусів, матерів або бабусь завжди переходила і на їх нащадків. Очевидно, мало хто вже знає, що у давнину було за обовязок знати поіменно свій родовід до пятого чи навіть сьомого коліна. А за кожною особою стоять цікаві  історії, реальні люди.

 

 

 

ІІ учень:

 

     Знайомство зі схемами родоводу, членами сімї, з творчістю, ремеслами, сімейними традиціями. Розповіді про цікавих людей свого роду. Ось так зроду-віку і співіснував тісний взаємозв’язок: батьки намагалися передати в спадок своїм дітям не тільки варті уваги навички до праці і поведінки, але й залишити добру пам’ять про себе.

 

(Чути українську народну мелодію)

 

Входять господар і господиня, попереду них дівчина з короваєм на вишитому рушнику.

 

Вони вклоняються. Пісня стихає.

 

 

 

Господиня:

 

     Дорогі батьки, діти, гості! Запрошуємо вас до нашої господи на хліб і сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на наше родинне свято «Роде наш красний, роде наш прекрасний».

 

 

 

Господар, господиня і дівчинка з короваєм низько вклоняються і кажуть: «Ласкаво просимо!».

 

 

 

Звучить українська народна пісня «Роде наш красний, роде наш прекрасний!»

 

 

 

Господар:

 

      Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово.

 

 

 

Син господаря:

 

Земле Шевченкова,

 

Земле Франкова,

 

Нива, засіяна щастям - добром.

 

Вічна твоя соловейкова мова

 

Вічна розмова

 

Дністра із Дніпром.

 

 

 

Дочка:

 

Любіть Україну у сні й наяву,

 

Вишневу свою Україну,

 

Красу її вічно живу і нову

 

І мову її солов’їну!   

 

 

 

Господиня: Почнемо нашу мудру і щиру розмову.

 

 

 

(Далі розмову ведуть батьки дітей, бабусі, дідусі, хтось за бажанням розповідає про цікавий родинний звичай, хтось виконує пісню, хтось розповідає про вишивку, гончарство, тощо...)

 

    

 

І учень:

 

     Рідна домівка. На стінах вишиті рушники, засланий вишитою або білою скатертиною стіл, на якому хліб, сіль, збоку розмальовані піч і скриня, череп’яний мальований посуд. Тут пройшли мої дитячі роки.

 

     Хату на Україні будували переважно з дерева, або глиняні. Покривали хати невеличкими снопами з соломи. Про рідну хату співається в багатьох піснях. Згадаємо бажання дівчини, яка просить нареченого поставити хату з лободи, бо чужа оселя, як чужа свекруха.

 

 

 

Звучить пісня з репертуару Юлії Рай „Річка”.

 

 

 

ІІ учень:

 

      Кожної весни приносили людям втіху і радість лелеки, які мостили своі гнізда на стріхах хат чи клунь. Яка була радість, коли, зробивши три кола над хатою, бусол сідав на гніздо і, відкинувши своя довгу шию, весело клекотів, сповіщав про своє повернення.

 

А як раділи діти!

 

Прилетів наш лелека, здалека,

 

З вирію, з далекого краю,

 

На точку примостився спочить, буде жить!

 

     Лелеча вірність стала своєрідним символом любові до рідної землі, на якій вони виросли і яка стала їхнім рідним домом.

 

 

 

Звучить пісня «Лелеча доля».

 

(Слова  Василя Цілого,  музика  Ірини Кириліної)

 

 

 

ІІІ учень:

 

     З давніх-давен у нас існував звичай: дівчина, перш ніж вийти заміж, повинна розжитися на скриню, наготувати рушників для сватів, сорочок, блузку вишиту, корсет, жупан, коралі, словом - приготувати придане. По цьому судили і оцінювали працьовитість нареченої. А тому матері та бабусі ще змалку навчали дівчат рукодільництва. Одружуючись дівчина забирала з собою і скриню.

 

 

 

 

 

Скрине моя мальована,

 

Да не рік, не два пряла,

 

Да на зимоньку пряла,

 

Да на літо білила,

 

Весь рід обдарували.

 

Ой ви, коні сиві,

 

Чи чуєтеся в силі?

 

Понад гору крутую

 

Веземо молодую.

 

Червону, як калину,

 

Солодку, як малину.

 

До комори - скриню

 

До хати господиню.

 

 

 

 

 

ІY-й  Учень:

 

     Рушник на стіні, рушник на столі - давній наш звичай. Не було на Україні оселі, котру не прикрашали б рушниками. Рушник був взірцем людської працелюбності. З рушником, як і хлібом, вшановували появу немовляти в родині,  з рушником виряджали в далеку дорогу батька, сина, чоловіка й коханого, одружували дітей, зустрічали  рідних і гостей,  проводжали людину в останню путь, ним прикривали хліб на столі. Хліб і сіль на вишитому рушникові були високою ознакою гостинності українського народу.

 

 

 

Звучить  «Пісня про рушник»

 

Музика Платона Майбороди, слова Андрія Малишка.

 

 

 

Y учень:

 

     Весільний рушник, як і ввесь посаг, кожна дівчина готувала собі завчасно.  Дівчата вишивали  на вечорницях до досвітку  довгими осінніми вечорами. Дівчина вкладала у вишивання свою мрію про кохання, про одруження і щасливе подружнє життя. Стати на рушник - було вінцем  весільного обряду.

 

 

 

Укр. нар. пісня «Туман яром, туман долиною»

 

 

 

YІ учень: У минулому власноручно  виготовляли одяг із домашнього полотна. У кожній сімї бідній чи багатій, пряли самі нитки, ткали полотно, вибілювали його на сонці, а потім шили з нього одяг. Мати з дитинства вчила дочок прясти, ткати, вишивати. Кожна господиня повинна була дбати про одяг для сімї.  Повна скриня полотна чи одягу - це не лише ознака  заможності, а й працьовитості. Вишиваючи сорочку, дівчина чи жінка, встигала багато передумувати про те,  хто цю сорочку буде носити.

 

 

 

Укр. нар. пісня  «Стелися, барвінку»

 

YІІ учень:

 

 

 

З давніх-давен по всій Україні, зокрема і у нашому селі Хомутець, люди займалися гончарством. Проте у різних районах створювалися свої традиції.  Чого тільки не виготовляли умілі майстри?  І декоративні миски і різні глечики, підсвічники, баранці, тощо, а наші Хомутецькі майстри ще й робили гребінці.  Умільці виготовляли й дитячі іграшки - свистунці у вигляді півників, зозульок, вершників. На всю Україну славилися своїми  виробами з глини, Опішнянські майстри. Все це продавали на ярмарках.

 

 

 

Укр. нар. пісня  « Їхав козак»

 

 

 

YІІІ учень:
Козак на полі захищав рідну землю, як батьківську оселю, бо для нього  «Родина - вся Україна».

 

Мати чекає сина і сподівається, що він повернеться живим і здоровим з походу. Він не вернувся..... В  останню хвилину тривожиться, як сповістити матері,  щоб вона не чекала його з походу.

 

 

 

YІІ учень:

 

 Для кожного народу дорога його мова. А нам, українцям, найближча до серця українська. Вона і багата. І співуча.

 

 

 

      «Ой, яка чудова українська мова!

 

        Де береться все це? Звідкіля і як ?

 

        Є в ній ліс, лісочок, гай, діброва.

 

        Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.

 

        І така ж співуча і гучна, як мрія.»

 

 

 

  І учень:

 

Мова! А що таке мова? Народ говорить, що слово до слова зложиться мова, а Т.Г.Шевченко ось як про неї каже:

 

 

 

Ну що б, здавалося, слово...

 

Слово та голос - більше нічого.

 

А серце бється, ожива,

 

Як їх почує.

 

Знать од Бога

 

І голос той, і ті слова

 

Ідуть між люди!

 

 

 

ІX учень:

 

Панас Мирний писав: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу- його мова, ота  жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє минуле життя, і свої сподівання, роздуми, досвід, почування.»

 

        Як гул століть, як шум віків,

 

        Як бурі подих- рідна мова.

 

        Вишневих ніжність пелюстків,

 

        Сурма походу світанкова,

 

        Неволі стогін, волі спів,

 

        Життя духовного основа.

 

        ЇЇ незмірно багату,

 

        Дзвінку і ніжну, і завзяту,

 

        Як день сьогоднішній чудовий,

 

        Люблю, люблю вкраїнську мову!

 

 

 

Звучить пісня з репертуару Раїси Кириченко «Звучи, рідна мово!»

 

 

 

 

 

X учень:

 

  Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може сам викликати поваги до себе.

 

 

 

Мово рідна, слово рідне!

 

Хто  вас забуває,

 

Той у грудях не серденько -

 

Тільки камінь має!

 

             Як ту мову забути,

 

             Котрою учила
             Нас всіх ненька говорити,

 

             Ненька наша мила!

 

 

 

XІ учень:

 

Любов до рідної мови починається ще з дитинства, з колиски, з маминої пісні. Народні колискові пісні  зачаровують усіх надзвичайною ніжністю, простотою.

 

У них материнська ласка і любов, світ добра і справедливості,  віра в магічну силу слова.

 

 

 

Щоб виросло, не змарніло,

 

Щоб тяженько не хворіло,

 

Сили й розуму набралось,

 

Своїх батьків не цуралось!

 

 

 

Колискова «Котику, сіренький!»

 

 

 

І  учень:

 

 

 

Ходитьсон коло вікон,
А дрімота - коло плота,

 

Питається сон  дрімоти:

 

- Де ми будем ночувати?

 

- Де хатина теплесенька,

 

- Де дитина малесенька,

 

- Там ми будем ночувати,

 

- І дитину колисати!

 

 

 

ІІ Учень:    Від материнської колискової, від рушникової веселки, від українських традицій та звичаїв бере свій  витік любов і повага до рідної мови. Саме в сімї плекаються  паростки  любові до рідного слова.

 

ІІІ  учень:

 

 

 

Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,

 

Як стягів красу калинову,

 

Як рідного неба блакить.

 

 

 

       Ти постаєш в ясній обнові,

 

       Як пісня линеш,  рідне слово.

 

      Ти наше диво калинове

 

      Кохана материнська мово!

 

 

 

Ми з нею відомі усюди,

 

Усе в ній, що треба нам, є,
А хто свою мову забуде,

 

Той серце забуде своє.

 

      

 

        Рідна мово, материнська,

 

        Ти душа мого народу!

 

         Будь від роду і до роду,

 

         Рідна мово, материнська!

 

 

 

ІY  учень:

 

 

 

Розцвітай же слово,

 

І в родині, і у школі,

 

Й на заводі, і у полі,

 

Пре чудесне , пречудове -

 

Розцвітай, же слово!

 

 

 

                  Буду я навчатись мови  золотої,

 

                  І трави - веснянки, і гори крутої.
                   В протічка веселкового, що постане річкою,

 

                   В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

 

 

 

Звучить пісня музика і слова  С.І.Радченко

 

 «Марічка - дівча невеличке»

 

 

 

Y  учень:

 

 

 

Багатий український народ на ігри  зі співанками

 

Одна з них «Подоляночка»

 

 

 

Звучить укр. нар. пісня  з елементами інсценізації «Подоляночка»

 

YІ  учень:

 

           

 

    Серед жанрів української обрядової поезії, широкої популярності набули величальні пісні -  колядки і щедрівки. Колядували, в основному, хлопці, а щедрували, дівчата. Колядки і щедрівки приваблювали народ своїм поетичним величанням, магічним пророкуванням майбутнього.

 

 

 

 

 

Ансамбль  щедрівників  виконує щедрівку:

 

«Добрий, вечір, тобі!».

 

 

 

Син господарів:

 

 

 

Світить ясен місць і ясна зоря,

 

До вечері в хаті, журиться сімя,

 

Вогник свічки мрійно застрибав,

 

На обрусі пахнуть всі 12 страв.

 

А на дворі свище, лютий мороз тріщить,

 

У покої прибраний жита сніп стоїть.

 

Ніч велика щастя принесла,

 

Волю й долю має рідна сторона.

 

А ми, брати-українці!
Більше не дрімаймо,

 

А щедрівки наші славні разом пригадаймо!

 

Люд увесь хай чує, знає цілий світ!

 

Що  на Україні славний дужий рід!

 

 

 

Звучать щедрівки :  «Ой, сивая, та, і зозуленька»,

 

 « Нова радість стала».

 

 

 

Господиня:

 

 

 

     Запахло у нашій господі свіжоспеченим хлібом, пирогами. Це вже, напевно, пиріг спікся. Допоможи мені ,дочко! /Господиня заглядає в піч, витягає пиріг./

 

Ой, спасибі ж, вам люди добрі, ось зараз я вас почастую  свіженьким пирогом з гречкою, пиріжками з калиною та бурячком, галушками з маком.

 

/ Роздає гостям , пригощає.../

 

 

 

 

 

Господар:

 

 

 

Дякеємо за такі прекрасні побажання!  Чекаємо вас і на наступний рік!

 

 

 

 (Щедрівники, співаючи: «І в вас, і в нас», виходять зі сцени.)

 

 

 

Y учень:

 

 

 

Може ви знаєте хто написав цей вірш? (читає уривок з «Заповіту» Т.Г.Шевченка)

 

 «Як умру, то поховайте мене на могилі,

 

Серед степу широкого, на Вкраїні милій! …»

 

Так, Т.Г.Шевченко.

 

 Вшануємо память  великого кобзаря хвилиною мовчання.

 

 

 

/Хвилина мовчання/

 

 

 

Пісня у запису «Заповіт»

 

 

 

YІ  учень:

 

 

 

      Знати свій родовід, зберігати про нього память - це обовязок кожного не тільки перед минулим, але й перед майбутнім поколінням! Де б ми не були, треба пам’ятати про батьківський поріг, розквітлу калину під вікном рідної хати, лелечине гніздо, теплу і ласкаву усмішку матусі. Це берег дитинства. Кожна людина повинна знати свій берег дитинства, любити його, пронести через усе життя!

 

 

 

Пісня « Батько і мати» (муз. О. Злотника, сл.. В. Крищенка)

 

 

 

Пісня „ Пісня про матір” (муз. І.Поклада, сл.. Д.Луценка)

 

Пісня «Батьки мої» (з репертуару Ірини Федишиної

 

Пісня «Це моя Україна» (Муз. М. Ведмедері, сл.. А. Камінчука)\

 

Пісня «Немає України без калини» (Муз. М. Ведмедері, сл. Г. Клок)

 

 

 

 

 

/ Виходять всі учасники і співають укр. нар. пісню «Зелене жито, зелене»/

 

 

 

Господар:

 

 

 

Роде наш красний, роде наш прекрасний!

 

Безжально топтали тебе!
Фізично і морально.
Але не знищили духу твого,
І тепер він ожива!

 

 

 

Господиня:

 

 

 

Висвітлюються приспані злом імена, виходять з тіні призабуті твори, співаються призабуті пісні.

 

 

 

 Пісня: «Ой, у лузі, червона калина»

 

 

 

 

 

Господар:

 

    Дорогі друзі! З покликом сердець ми зібрались на наше  свято, пригадали минуле, задумалися і про майбутнє.....Дякуємо всім гостям!

 

 

 

Господиня:

 

 

 

     Отож, не цураймося свого роду, любімо неньку Україну, прекрасну її мову! Гості мої дорогі! Дякуємо, що завітали до нашої господи, розвеселили нас, нашу велику родину!

 

/Кланяється/

 

 

 

Господар:

 

                                              

 

 Бажаємо всім присутнім щастя, здоровя, на многії літа!

 

 

 

Звучить пісня з репертуару Наталії Бучинської „Україна”

 

 

 

 

 

 

 

Анотація

 

 

 

     Методичну розробку родинного свята для учнів 8 - 11 класів «Роде наш красний, роде наш прекрасний!» бажано використовувати при проведенні масових заходів з метою збагачення світогляду, вивчення історичного минулого наших предків, ознайомлюючи із звичаями, обрядами, що проводилися у певних регіонах, відрізняються своєю колоритністю, пісенною творчістю, багатством фольклорної спадщини.

 

Хомутецька ЗОШ  І – ІІІ ступенів

Миргородської районної ради

 

 

 

 

 

 

 

Музично - розважальна гра

для учнів  1- 4, (8 -11класів)

 

„ВІДГАДАЙ,  МЕЛОДІЮ!”

 


                 

 

                 Підготувала :  вчитель музичного мистецтва

                                             Радченко Світлана Іванівна

                                            Освіта: вища

                                            Категорія: вища

 

 

 

                                            2016 р.

 

Мета: формувати музичну культуру як важливу і невід’ємну частину багатства духовного світу людини, адже музична творчість - це нев’януча краса музичного мистецтва нашої країни; на основі формування музичного сприйняття, розвивати творчі здібності учнів, враховуючи сучасні вимоги до

навчального процесу, виховувати в учнів музичні смаки, вчити швидко орієнтуватися і давати точні відповіді про почуту музику, робити самостійні

висновки і узагальнення; враховуючи сучасні підходи до організації навчально-виховного процесу, спираючись на закономірності самої музики,

пам’ятати, що «зустріч дитини з музикою» - це цілісний  урок мистецтва;

зацікавлювати дітей, прививати любов до музики.

 

Форма проведення: музично - ігрова програма «ВІДГАДАЙ, МЕЛОДІЮ!»

 

Матеріально - технічне забезпечення: комп’ютер, записи фонограм музичних творів, підсилювальна апаратура, мікрофони, 3 кольорові ліхтарі.

 

Обладнання: спеціально оформлений стенд з музичними категоріями пісень та кольоровими нотами, пісочний годинник, підставки для ведучого і музичного керівника, папка з музично - теоретичним матеріалом (категорії пісень, завдання, тощо ), символічні гроші - «ерудити»,музична скринька для призів,

подарунки, записи  муз. керівника (ноти  пісень , які звучатимуть на програмі).

 

Додаткове  обладнання: столи і стільці для учасників та журі.

 

ХІД ПРОВЕДЕННЯ  ЗАХОДУ:

 

І тур

Ведучий :

Добрий день, всім  присутнім у цьому залі!

Ми запросили вас на музично - ігрову програму «Відгадай, мелодію!»

Ми сподіваємось, що ви весело і цікаво проведете час: відпочинете,

перевірите свої знання в області музики, адже музика - приносить людині задоволення, піднімає настрій, виховує і навчає, супроводжує її у відпочинку і праці. Музика - це чарівна скринька, яка поєднує в собі різні види мистецтва:

літературу, живопис, хореографію. І які б зміни не відбувалися у нашому житті,

музика - існуватиме вічно!

Отже, напевно саме через це, існує така гра «Відгадай, мелодію!»

І так, давайте привітаємо наших учасників!

Учасник під номером 1__________________

Учасник під номером 2___________________

Учасник під номером 3___________________

Просимо зайняти свої ігрові місця!

    Ну що ж, давайте познайомимося зі складом журі, що буде оцінювати, підраховувати бали, які отримають наші учасники, в процесі гри та вибирати переможця - найерудованішого знавця музики!

Сьогодні в журі: (хто буде........)

Асистентом на нашій грі буде (учениця з 8 - 11 класів), яка буде допомагати мені у проведенні гри. Привітаємо Асистента!_________

        А зараз я нагадую умови гри, вони прості! І так, ви вибираєте  категорію і номер  ноти, в якій бажаєте зіграти. Звучить  музика, якщо ви  відгадали дану мелодію, нажимаєте  кнопку на ліхтарі, біля якого ви стоїте (ведучий демонструє як...), світло загорається, журі і я уважно слідкуємо  хто з вас перший  натиснув кнопку, як тільки музика зупиняється, я надаю право вам на відповідь. Якщо ж з трьох гравців , ніхто  не дає правильної відповіді, то  питання передається в зал, але потрібно підняти руку тільки тоді відповідь буде зараховано. Сьогодні у нашій школі буде нетрадиційна грошова одиниця, яка вимірюватиметься у ерудитах (ерудит - це людина, яка багато читає, цікавиться  всім, що оточує, може швидко дати відповіді на поставлене  запитання). А зараз, головне, що стосується вас, шановні глядачі, ви  повинні  своїми гарячими оплесками, підтримувати наших учасників, але ні в якому  разі не підказувати, бо журі не буде зараховувати відповідь правильною.

  І так, розпочинаємо гру!

Першому учасникові під номером ____________(імя, прізвище, клас) надається право вибрати категорію і ноту, в якій (він, вона хоче зіграти) /учасник називає/.

/Ведучий ще раз повторює: Категорія_____ Нота______ 35 Ерудитів (наприклад). Слухаємо музику! Першим( ою) натиснув(ла) кнопку і загорілось світло, Учасник(ця) ___________(імя)! Будь-ласка ми слухаємо Вашу відповідь...

(Ведучий говорить:  „Вірно – невірно”.)

Ведучий: Підтримуємо наших учасників!

/Коли всі мелодії 1 туру відгадані, ведучий повідомляє:

На цьому 1 тур закінчено!/

Музична пауза

(Звучить музика, Асистент міняє категорїі, йде підготовка до 2 туру.)

 

 

 

ІІ тур

/Гра проводиться аналогічно І туру, тільки вкінці 2 туру, ведучий  говорить:

    „За підрахунками журі, / підходить і запитує журі, називає ім’я гравця/, вибуває з гри, так, як  цей учасник набрав найменшу кількість  ерудитів,

але він (вона) теж показав хороші знання в області музики.
   Давайте підтримаємо нашого учасника аплодисментами!

   Ми просимо зайняти вас місце глядача в залі!/”

/Звучить музика, ведучий підходить до журі і запитує хто з 2-х гравців набрав найбільшу кількість ерудитів?/

 

Музична пауза

 

ІІІ тур

Ведучий:

  За підрахунками журі, (називає ім’я) набрав найбільшу кількість ерудитів, вам

починати торги!

(Ведучий читає завдання на спеціально виготовленій ноті, учасник  називає кількість нот, з яких він може відгадати запропоновану мелодію, ведучий ще раз повторює :  наприклад, 5 нот.......)

Ведучий:

 Слухаємо музику! (Ці слова ведучий говорить для того, щоб зосередити увагу гравців.)

Ви набрали ....... ерудитів........і т.д.

(Таким способом гравці відгадують 7 запропонованих мелодій, якщо є потреба

вибрати найерудованішого / кількість ерудитів вийшла однакова/, то пропонуються ще заздалегідь підготовлені мелодії, поки журі не вибере сильнішого учасника.)

Ведучий:

За підрахунками журі, гравець (ім’я)  набрав більшу кількість ерудитів, тому

виходить у Фінал нашої гри.

Привітаємо наших учасників! Вас (ім’я гравця, що набрав меншу кількість ерудитів), ми просимо зайняти місце глядача в залі.

 

ІY тур

Ведучий:

   Давайте привітаємо нашого фіналіста!

Всі присутні у цьому залі, пересвідчилися у ваших неабияких  хороших знаннях

музики! Тож останнє випробування, яке ми вам пропонуємо:

за 2 хвилини відгадати 7 мелодій.

І так, я нагадую  умови гри!

Вони прості. Звучить музика, якщо ви відгадали запропоновану мелодію, то натискаєте кнопку, загорається світло, зупиняється музика і ви відповідаєте.

В разі, якщо ви помиляєтесь, ви можете продовжити гру далі, а потім повернутися до мелодії, яку не змогли розгадати спочатку і дати відповідь знову, але пам’ятайте, що час спливає досить швидко, тому ви повинні зібратись, бути уважними і чітко виконувати всі дії (натискати кнопку якомога швидше, щоб зберегти час для роздумів).

І так! Ви готові? Почали! Час пішов!

Уважно слухаємо музику!

 

 

/Коли всі мелодії відгадали, ведучи говорить:…../

Ведучий :

Ви добре справилися з цим завданням! Давайте поаплодуємо нашому переможцеві!

А зараз, я прошу  вийти всіх учасників!

За участь у нашій грі,ви отримуєте призи!

(Право  вручити призи надається  одному з членів журі.)”

/Асистент виносить довгоочікувані призи. Переможцеві вручається особливий приз./
Давайте підтримаємо всіх наших учасників, адже всі  продемонстрували

хороші знання в області музики! Ну що ж, на цьому наша гра закінчена!

Ми сподіваємося, що ви  весело провели свій час, що вам сподобалось і ви

дізнались про щось нове і цікаве! До нових зустрічей!

 

/Додається додаток: список категорій пісень, що використовуються під час гри та диск із записом для 1-4 класів та 8-11 класів./